Çerez Örnek

EĞİTİM FALİYETLERİ

Anabilim Dalımızda mezuniyet öncesi eğitim faaliyeti olarak, fakültemizin 2. ve 3. sınıf öğrencilerine “Özel Çalışma Modülleri”, 1., 3. ve 4. sınıf öğrencilerine kuramsal ve uygulamalı dersler, 6. sınıf “intern” doktorlara 1 ay süreli seçmeli rotasyon uygulanmaktadır. Tıpta Uzmanlık Sınavı ile yılda bir göğüs cerrahisi asistanı yetiştirilmesi planlanmaktadır. Öğrenci ve asistan eğitimleri, kliniğimiz bünyesinde bulunan 40 kişilik her tür teknik donanımı bulunan bir derslikte gerçekleştirilmektedir. Anabilim Dalımız, Ege Bölgesi sınırları içinde, göğüs cerrahisi uzmanı yetiştiren ilk tıp fakültesi kliniği olma özelliğini taşımaktadır.

ASİSTAN EĞİTİMİ

Uzmanlık eğitimi veren kurum, Tababet Uzmanlık Tüzüğü Madde-3’e göre “Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi, Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümü, Göğüs Cerrahisi Anabilim Dalı”dır. Amacı, genel göğüs cerrahisi ile ilgili hastalık ya da bozuklukları olan hastalara cerrahi tedavi uygulamalarının yanı sıra, Tıp Fakültesi öğrencileri için eğitim hizmeti vermek ve uzman yetiştirmektir. Kurumumuz, Ege Bölgesi içinde Göğüs Cerrahisi alanında uzman yetiştiren ilk üniversite birimidir.

Göğüs Cerrahisi uzmanlık eğitim programının süresi, yürürlükteki kanun ve yönetmeliklere göre 5 yıldır. Asistanın bu süre içerisinde, Göğüs Cerrahisinin ilgi alanına giren tüm konularda eğitim programının öngördüğü şekilde temel ve pratik bilgiler alması ve uygulama becerilerini geliştirmesi öngörülür. Programa başlamadan önce her asistanın kendine verilen eğitim programını okuyarak süre hakkında bilgi sahibi olması istenir.

Eğitim programı için yeterli büyüklükte, 40 kişilik seminer salonunda her tür teknik donanım mevcuttur. Asistan odasında internet bağlantılı bilgisayar sistemi ile Merkez Kütüphane bilgilerine ulaşılabilmektedir.

Eğitim programı bu süre içinde 3 dönemde sürdürülür:

Eğitime yeni başlayan asistan kıdemsiz asistan olarak nitelendirilir. Bu kıdemde kalış süresi 2 yıldır. Bir yılın sonunda asistanın durumu akademik kurulca değerlendirilerek bir üst kıdeme yükseltilir.

Asistanın orta kıdemde kalış süresi 2 yıldır. Bu sürenin sonunda yine akademik kurulca değerlendirilerek bir üst kıdeme yükseltilir.

Kıdemli asistan dönemi son 1 yıl ya da yönetmeliğin izin verdiği durumlarda daha uzun sürebilir. Bu sürelerin sonunda Anabilim Dalı Akademik Kurulunun görüşü ile tezini tamamlamış asistanın uzmanlık sınavına girmesine izin verilir.

Bu program çerçevesinde klinik hizmetlerinin hiçbir şekilde eğitimi engellememesine ve her iki programın uyum içinde yürütülmesine özen gösterilir. Ayrıca asistanın akademik aktivitelere de yoğun bir şekilde katılması ve ileride kendini geliştirebileceği akademik becerilere sahip olması istenir.

Rotasyonlar ve konsültasyonlar sırasında diğer uzmanlık dallarıyla kurulan iletişim, asistan eğitiminin önemli unsurlarındandır.

Eğitici Özellikleri

Programda 2019 yılı itibarı ile toplam 5 Öğretim Üyesi ve 1 Öğretim Görevlisi yer almakta ve asistan eğitiminden değişik kademelerde sorumludurlar.

Eğiticilerin ortak özellikleri şunlardır:

  • Sürekli eğitimde yer alırlar.
  • Ulusal ya da uluslararası bilimsel derneklere üyedirler.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılarda bildiri sunar ve yayınlarlar.
  • Bilimsel araştırmalar organize ederler.

Asistan Eğitim Programı

Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Cerrahisi Anabilim Dalı’na ilkbahar ve sonbahar dönemlerinde Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) aracılığı ile açık olan kadrolara asistan kabul edilir ve eğitim programına başlanır. Hedef, yılda 2 asistan kadrosunun açılmasıdır.

Eğitim programının amacı; asistana aşağıdaki konularda yeterli düzeyde bilgi ve beceri kazandırarak, Göğüs Cerrahisi alanında ameliyat yapabilecek, bilimsel makale okuma ve tartışma alışkanlığı kazanmış, sorgulayan, yeni gelişmeleri takip eden, ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılan, en az bir yabancı dili kongre ve toplantılarda sunum yapabilecek düzeyde geliştirmiş, çalıştığı kurumun bilimsel düzeyini yükseltecek ve ülkesinin çıkarlarını gözeten uzman yetiştirmektir.

  • Tıbbi etik
  • Göğüs Cerrahisinde anamnez alma, fizik muayene yöntemleri ile bulguların değerlendirilmesi
  • Göğüs Cerrahisi alanına giren organ ve sistemlerin anatomi, fizyoloji, patoloji ve biyokimyasal özellikleri hakkında teorik bilgi
  • İlgili organların fonksiyonel ve anatomik incelemesi için yapılan testlerin sonuçlarının değerlendirilmesi (akciğer grafileri, kemik grafileri, toraks bilgisayarlı tomografisi, toraks manyetik rezonans görüntülemesi, toraks ultrasonografisi, solunum fonksiyon testleri, kantitatif perfüzyon sintigrafisi, kan gazı analizleri, ulnar sinir iletim hızı, elektromyelografi, pozitron emisyon tomografisi)
  • Göğüs Cerrahisi alanına giren yapıların konjenital ve akkiz hastalıklarının (malformasyon, travma, enfeksiyon, benign ve malign neoplaziler, nörolojik, immünolojik, alerjik, endokrinolojik, genetik ve fonksiyonel hastalıklar) tanısı
  • Göğüs cerrahisinde kullanılan tanı ve tedavi yöntemlerinin endikasyon ve kontrendikasyonları
  • Rijit ve fleksibl bronkoskopi
  • Mediastenin invaziv inceleme yöntemleri
  • Videotorakoskopik cerrahi
  • Göğüs Cerrahisi uzmanlığını ilgilendiren hastalıkların operatif tedavi ilkeleri
  • Toraks travmalı hastalara yaklaşım
  • Yoğun bakımdaki hastanın izlenmesi
  • Göğüs Cerrahisi onkolojik hastalıklarının non-operatif tedavi yöntemleri (radyoterapi, kemoterapi, vb.) hakkında yeterli düzeyde teorik bilgi
  • Solunum fizyoterapisi ve rehabilitasyon teknikleri
  • Hasta psikolojisi
  • Göğüs cerrahisinde temel adli tıp bilgileri

Asistanın Çalışma Düzeni

A. Asistanın poliklinik çalışması

Poliklinik hizmeti, resmi tatil ve Cuma günleri hariç her gün saat 09:30–12:00 ve 13:30–15:30 arasında verilir. Cuma günü seminer programı nedeni ile poliklinik çalışması 10:00–12:00 ve 13:30–15:30 saatleri arasındadır. Poliklinik hizmeti, uzman ya da uzman denetimindeki kıdemli asistan tarafından yürütülür. Mesai saatleri içinde polikliniğe başvuran tüm hastaların bakımı tamamlanmadan poliklinik hizmeti bitirilemez.

Günübirlik yapılacak girişimlerde (lenf bezi biyopsisi, plevral kateter takılması, vb.) orta kıdem asistan görev alır, kıdemli asistan ve/veya uzman bu işlemlerde denetleyici olarak görevlidir.

Diğer anabilim dallarından istenen konsültasyonlardan uzman ya da öğretim üyesinin bilgisi ile kıdemli asistan sorumludur.

Tüm ameliyat randevuları, poliklinik muayeneleri sırasında belirlenen endikasyonlara göre, önceden belirlenen ameliyat programına uygun şekilde, poliklinikten sorumlu hekimin ilgili öğretim üyesine danışmasıyla verilir. Bu şekilde ameliyat randevusu verilen hastaların ameliyat için gerekli tüm tetkikleri önceden yapılacak şekilde hazırlanır. Hastaların ameliyat hazırlıkları tamamlanmış olarak operasyondan bir–iki gün önce servise yatırılır.

Poliklinikte ayaktan verilmesi gereken tıbbi raporlar, anabilim dalı sekreterliğine yazdırılarak sorumlu öğretim üyesinin bilgisiyle kıdemli asistan tarafından verilebilir.

B. Asistanın servis bölümü çalışması

Yatan hasta (servis) bölümü, çeşitli nedenlerle tıbbi bakım alması gereken hastalar ile daha önce randevuları verilmiş hastaların ameliyat hazırlıklarının ve ameliyat sonrası bakımlarının yapıldığı kısımdır.

Servis bölümünde sorumlu bir asistan görev yapar.

Servis bölümünde asistanlar mesai günleri sabah saat 07:30’da çalışmaya başlarlar. Saat 07:30–08:30 arası, uzman rehberliğinde asistan viziti yapılır. Arkasından hastaların günlük pansumanları tamamlanır. Hasta dosyalarındaki günlük gözlem bölümleri ile tabelaları doldurulur. Saat 08:30–09:00 arası öğretim üyesi ile birlikte vizit tekrarlanır. Öğleden sonra saat 15:30’da derslikte toplanılarak gün içinde yapılan ameliyatlar ve servis hastaları değerlendirilir, bir sonraki gün yapılacak işlemler gözden geçirilir. Akşam viziti saat 16:00–17:00 arasında sorumlu uzman ya da öğretim üyesi tarafından akşam nöbetçilerinin de katılımıyla yapılır. Hastalara ait tüm işler bitirilmeden görev tamamlanmış sayılmaz.

Ameliyat olacak hastaların hazırlığı uzman ya da kıdemli asistanın gözetiminde servis kıdemsiz asistanı tarafından yapılır. Bir sonraki gün ameliyat olması planlanan hastaların listesi en geç saat 14:00’de anabilim dalı sekreterliğine teslim edilir. Liste sekreterlik tarafından çoğaltılıp bekleme salonu ve hemşire deskindeki panoya asılır ve ilgili tüm birimlere dağıtılması sağlanır.

Ameliyata girecek ilk hastanın saat 08:00’de ameliyathanede hazır olması gerekir. Hastaların bu ulaşımlarından ameliyat ekibindeki kıdemsiz asistan sorumludur. Operasyon sonrası ameliyathaneden servise alınacak hastalar, servis kıdemsiz asistanı denetim ve refakatinde nakledilir.

Serviste tedavi gören hastanın çıkış epikrizi aynı gün hastadan sorumlu asistan tarafından yazılır, kıdemli asistan ya da uzman tarafından kontrol edilir.

Tedavileri tamamlanan resmi hastaların sağlık durumunu bildiren heyet raporları servis kıdemsiz asistanı tarafından hazırlanır.

C. Asistanın ameliyathane bölümü çalışması

Tüm ameliyatlar her hangi bir sorun olmadığı sürece sabah saat 08:00’de başlar. Hastaların ameliyat salonlarına alınmalarından kıdemsiz asistan sorumludur. Ameliyata giren asistan kıdemine bakılmaksızın hastanın ameliyat masasından yoğun bakım bölümüne alınmasına kadar başından ayrılamaz ve tüm tıbbi sorumluluğunu üstlenir.

Asistanların katıldığı ameliyat ve yapılan girişimlerden o hastanın onam verdiği uzman hekim sorumludur.

Her cerrahi uygulama, asistan kütüğünün ilgili kısmına asistan tarafından aylık olarak işlenir.

D. Nöbetler

Aktif olarak dış rotasyonda bulunan, yıllık izin ya da rapor kullanan, bilimsel toplantılarda görevli olanlar dışındaki tüm asistanlar sıra ile nöbet tutarlar.

Kıdemsiz asistanlar görevdeki ilk aylarında klinik rutin ve sistemine uyum sağlamaları amacı ile diğer asistanlar ile birlikte refakat nöbeti tutarlar. Refakat nöbeti ayda 10 nöbet olacak şekilde düzenlenir. Kıdemli ve kıdemsiz asistan arasındaki nöbet sayısı 2 katın fazlası olamaz. Uzmanlık sınavına hazırlanan son sene asistanlarının nöbetten tamamen muaf olması söz konusu değildir.

Nöbet defteri, nöbetçi asistan tarafından saat 16:00’da sekreterlikten alınıp, ertesi sabah saat 08:30’da doldurulup imzalandıktan sonra sekreterliğe teslim edilir. Nöbet listeleri kıdemli asistan tarafından hazırlanır, uzman hekim tarafından kontrol edilir, Anabilim Dalı Başkanı onayı alınarak diğer asistanlara ve ilgili birimlere duyurulur.

E. Rotasyonlar

Uzmanlık eğitimi tüzüğü gereği yasal zorunlulukla, asistan yönetmeliklerle belirlenen rotasyonları yapmak zorundadır. Rotasyonları tamamlamayan uzmanlık sınavına girme hakkı kazanamaz.

  • Kıdemsiz asistan, hastane ve klinik çalışmalarına uyum ile genel tıbbi bilgilerinin pekiştirilmesi amacıyla göreve başladığı ilk 3 ay süresince kıdemli asistan ve uzmanın gözetiminde çalışır.
  • Genel Cerrahi rotasyonu: 6 ay süreli rotasyondur. Genel Cerrahi uygulamalarındaki temel prensiplerin yerleştirilmesi amaçlanmaktadır.
  • Kalp Damar Cerrahisi rotasyonu: 3 ay süreli rotasyondur. Özellikle vasküler diseksiyon ve anastomoz teknikleri, intrakardiyak anatomi ve kalp akciğer pompasının çalışma ve uygulama ilkelerinin öğrenilmesi açısından önem taşır.
  • Anesteziyoloji ve Reanimasyon rotasyonu: 1 ay süreli rotasyondur. Hastaların preoperatif hazırlıkları ile operasyon sırasında uygulanan lokal ve genel anestezi teknikleri, entübasyon–ekstübasyon ile postoperatif izlem pratiğinin öğretildiği bir rotasyondur.
  • Göğüs Hastalıkları rotasyonu: 2 ay süreli rotasyondur. Göğüs hastalıklarının fizyopatolojisi ile non–operatif tedavi yöntemlerini öğrenmenin yanı sıra tanısal bronkoskopi konusundaki deneyimlerin de arttırılması amaçlanır.

D. Diğer Etkinlikler

Seminer ve Literatür Saati

Akademik çalışma süresi içinde, her hafta Cuma günleri saat 09:00–10:00 arasında, tüm öğretim üyeleri, uzman ve asistanlarının katılımıyla yapılır. Her asistanın bir yıl içinde en az üç seminer hazırlaması gereklidir. Asistanın vereceği seminerin konusundan, denetlenmesinden ve sunumundan ilgili öğretim üyesi sorumlu olur. Hazırlanacak bilimsel takvime göre sıra ile öğretim üyeleri de bilimsel ilgi alanı içine giren konular üzerine seminer verebilir. Diğer anabilim/bilim dallarından konuk konuşmacılar davet edilebilir.

Klinik Hastalarının Yıllık Dökümü ve Değerlendirilmesi

Her yıl Ocak ayının ilk yarısı içinde, önceki yılda klinikte operasyonları yapılan hastaların dökümü, değerlendirilmesi ve önceki yıllarla karşılaştırılması, asistanlar ile birlikte tüm öğretim üyelerinin katılımıyla tartışılarak sonraki yıllara yönelik stratejiler belirlenir.

Göğüs Onkoloji Konseyi

Her hafta Perşembe günleri saat 09:00–10:00 arasında, Göğüs Hastalıkları, Göğüs Cerrahisi, Radyasyon Onkolojisi, Nükleer Tıp, Patoloji ve Radyoloji Anabilim Dalları ile Medikal Onkoloji Bilim Dalından öğretim üyesi, uzman ve asistanların katılımıyla gerçekleşir. Akciğer, mediasten ve plevra malignitesi olan hastalar burada tartışılır ve tedavi kararı birlikte verilir.

Asistanın Değerlendirilmesi

Anabilim dalı akademik kurulu ile öğretim üyeleri tarafından belirlenen araştırma projeleri içinde asistanlar da yer alır. Çalışmalarda sorumlu öğretim üyesi ile birlikte birden fazla asistan görev alabilir.

Asistanların yurt içi veya yurt dışı kurs, kongre, sempozyum, panel, konferans, workshop gibi etkinliklere aktif olarak (sözel sunum, poster hazırlama) katılması istenir. Tüm katılımlar belgelendirilip asistanın eğitim dosyasına konur.

Her asistan, Göğüs Cerrahisi uzmanlık eğitimi süresince, ulusal ya da uluslararası toplantılarda en az 2 bildiri (sözlü ya da poster) sunmak, ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde en az 4 makale hazırlamak zorundadır.

Uzmanlık Tezi

Uzmanlık tezinin hazırlanması, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün ilgili maddesine göre yasal zorunluluktur. Tez konusu, Anabilim Dalı Akademik Kurulunda her asistana eğitiminin ilk yarısı tamamlandıktan sonra, kendisinin ve tez danışmanı olan öğretim üyesinin görüş ve önerileri ile belirlenir. Tez; orijinal, bilimsel ve yayınlanabilir bir inceleme ve araştırma niteliğinde olmalı, asistanlık süresinin son üç ayından önce teslim edilmelidir. Tezi kabul edilen asistan, uzmanlık sınavına girmeye hak kazanır.

Sınavlar

Asistanın teorik bilgi düzeyi, yılda en az bir kez yapılan sözlü ya da yazılı sınavlarla değerlendirilir. Sorular öğretim üyeleri tarafından klasik kitaplar ve güncel literatür bilgileri temel alınarak hazırlanır. Asistanın başarılı sayılması için 100 puan üzerinden en az 70 puan alması gerekir. Başarısız olanlar 2 ay sonra tekrar sınava alınırlar. Sınavda başarısız olan asistan Anabilim Dalı Başkanlığınca yazı ile uyarılır ve 2 ay sonra tekrar sınava alınır. İkinci yazılı sınavda da başarı gösteremeyen asistanın durumu Dekanlığa bildirilir.

Asistan Geri Bildirimleri

Asistan, tamamladığı rotasyonlardan sonra ve her takvim yılı sonunda, çalışma düzeni ve eğitimi ile ilgili olarak geri bildirimde bulunur.

 

 


Ege Üniversitesi

EGE ÜNİVERSİTESİ